آسیب های اجتماعیبهداشت و سلامت

وضعیت مصرف مواد قندی در کشور نگران کننده است

وضعیت مصرف مواد قندی در کشور

حسین فرشیدی: مصرف قند در ایران به شدت نگران‌کننده است

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در مراسم روز جهانی ایمنی غذا که در ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد، به وضعیت نگران‌کننده مصرف قند در ایران اشاره کرد.

ایشان با بیان اینکه سهم مصرف شکر از انرژی‌های غذایی باید بین ۵ تا ۱۵ درصد باشد، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر این میزان در کشور ما به شدت از این حد استاندارد فراتر رفته است.

آقای فرشیدی با ابراز نگرانی از افزایش مصرف قند در گروه‌های سنی مختلف، به ویژه کودکان، خاطرنشان کرد: حداکثر مصرف روزانه شکر برای یک نفر ۷۰ گرم است، در حالی که شاهد رشد سریع مصرف قند در کشور هستیم.

معاون وزیر بهداشت در ادامه به نقش سازمان غذا و دارو در نظارت بر فراورده‌های غذایی و تضمین سلامت آنها اشاره کرد و گفت: بسیاری از بیماری‌های پرهزینه و طاقت‌فرسا که امروزه گریبانگیر خانواده‌ها شده‌اند، ریشه در تغذیه ناسالم دارند.

ایشان با تاکید بر ارتباط تنگاتنگ تغذیه و سلامت، اظهار داشت: اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌دهد، به طور مستقیم بر کیفیت غذایی که مصرف می‌کنیم تاثیر می‌گذارد.

آقای فرشیدی با اشاره به معضل تقلب در مواد غذایی، به ویژه با افزایش قیمت‌ها، گفت: در حوزه بهداشت، از تولید تا مصرف، نظارت‌های دقیقی بر روی فراورده‌های غذایی انجام می‌شود تا سلامت آنها تضمین شود.

وی با بیان اینکه صنعت غذایی از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: باید اطمینان حاصل کنیم که غذایی که به دست مردم می‌رسد، از نظر سلامت کاملاً بی‌خطر باشد.

معاون وزیر بهداشت در پایان، به ارتباط مستقیم دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه ناسالم اشاره کرد و گفت: این بیماری‌ها در حال حاضر رتبه‌های اول و دوم مرگ و میر در ایران را به خود اختصاص داده‌اند. ایشان همچنین از نقش صنایع در ارتقای سلامت تغذیه و کاهش این آمار سخن گفت.

در مجموع، می‌توان گفت که اظهارات آقای فرشیدی نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده مصرف قند در ایران و پیامدهای منفی آن بر سلامت مردم است. لازم است اقدامات موثری برای ترویج تغذیه سالم و کاهش مصرف قند در کشور انجام شود.

اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن